آگهی آنلاین چیست؟ و انواع آگهی آنلاین چگونه است ؟
پیشتر در مطلب دیجیتال مارکتینگ چیست درباره بازاریابی آنلاین و آگهی آنلاین صحبت کردیم
دیجیتال مارکتینگ جزئی از دیجیتال مارکتینگ به حساب میآمد که از طریق اینترنت انجام میگیرد.
اما پاسخ به این سوال که آگهی آنلاین چیست و این سوال که تفاوت آگهی آنلاین با بازاریابی آنلاین چگونه است
در پاسخ به این سوال است که تفاوت بازاریابی و آگهی آنلاین در چیست؟ همان تفاوت در بازاریابی آنلاین
و آگهی آنلاین نیز وجود دارد.
آگهی آنلاین چیست؟
مزایای آگهی آنلاین
آگهی نمایشی
آگهی کلیکی
آگهی همسان
هدفگیری مجدد
گوگل ادز
آگهی متنی
آگهی صوتی
آگهی ویدئویی
آگهی ایمیلی
آگهی شبکههای اجتماعی
لینکهای همکاری در فروش
محتوای ارتقا یافته
پوش نوتیفیکیشن
استراتژی مورد نیاز برای تعیین بودجه آگهی آنلاین
آگهی آنلاین چیست؟
طبق یکی از تعاریف که توسط دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شده است، آگهی اینترنتی عبارت است از:
«هر فعالیتی که از اینترنت (و شاید همراه با کانالهای دیگر) برای ایجاد آگاهی، علاقه یا انجام فعالیتی درباره محصولات و خدمات مشخصی استفاده میکند.»
طبق این تعریف در آگهی آنلاین سعی میکنیم پیامی را به مخاطب مورد نظر برسانیم تا درباره محصول یا خدمت ما آگاه شود یا فعالیتی را انجام دهد که این ارسال پیام یا از طریق اینترنت است یا اینترنت به همراه کانالهای دیگری مثل تلویزیون و …
مزایای آگهی آنلاین چیست
مزایای آگهی آنلاین به طور کلی در ۳ دسته خلاصه میشود. این مزایا نسبت به آگهی از نوع سنتی است:
کم قیمتتر و پر مخاطبتر است
برای آگهی آنلاین نسبت به روشهای آگهی سنتی قیمت کمتری پرداخت خواهید کرد. به عنوان مثال شما برای بیلبورد گرفتن در بزرگراههای شهر تهران ممکن است تا ۵ میلیون تومان ماهیانه برای هر مترمربع بپردازید.
قیمتهای هر دقیقه تبلیغ در صدا و سیما نیز اعدادی بسیار بزرگ است اما در آگهی آنلاین محدوده قیمتها خیلی خیلی متفاوت است. اجازه دهید با هم یک مثال مقایسهای داشته باشیم.
در پلتفرم گاریچه یک کمپین آگهی کلیکی همسان توسط یک سایت در حوزه گردشگری ایجاد شد که توانست ماهیانه بیش از ۴۰ میلیون بار دیده شود در حالی که تنها ماهیانه ۱۰ میلیون تومان قیمت برای آن شرکت ایجاد کرده است.
این اعداد را مقایسه کنید با یکی از بیلبوردهای معمول با قیمت ماهانه ۱۰۰ میلیون تومانی در یکی از بزرگراهای تهران که نهایتاً اگر خیلی دست بالا گرفته شود شاید ماهیانه ۵ میلیون بار دیده شود.
قابل اندازهگیری است
مزیت خیلی مهم آگهی آنلاین نسبت به آگهی سنتی در قابلیت اندازهگیری معیارهایی است که شاخص موفقیت یا شکست نسبی یک کمپین آگهیی هستند. به عنوان مثال هنگامی که شما قصد دارید در تلویزیون یک آگهی آگهیی نمایش دهید چگونه میخواهید بدانید که تبلیغ شما موثر بوده است یا خیر.
نهایتاً تخمینهایی از این دست خواهید داشت که چند نفر ممکن است شبکه تلویزیون مورد نظر شما را در هنگام پخش تبلیغ ببینند. این موضوع را مقایسه کنید با یک کمپین آگهی آنلاینی که تبلیغدهنده میتواند به طور دقیق بداند که چند نفر تبلیغ را دیدهاند، چند نفر روی آن کلیک کردهاند و به سایت مورد نظر ما رفتهاند،
چند نفر فعالیت مورد نظر ما مثل خرید را کامل انجام دادهاند، چند نفر در میانه راه پشیمان شدهاند و حتی میتوان آنهایی را که در هر یک از این دستهها قرار گرفتهاند شناسایی کرد و آگهی مجزایی برای همان دسته نشان داد.
حال شما با دانستن چنین اعداد و ارقامی به خوبی میتوانید بدانید که آگهی شما چقدر موفقیتآمیز بوده است.
قابل شخصیسازی کردن است
مثال مقایسهای دیگری میزنیم از یک آگهی سنتی مثلاً پخش تراکت با آگهی آنلاین. پس از اجرای کمپین آگهی تراکتی ممکن است عدهای به آگهی شما علاقهمند شده و مشتری شما بشوند،
عدهای هم بیتفاوت باشند و عدهای هم اصلاً از آن رضایت نداشته باشند. حال شما قصد دارید تا بدانید چه کسانی مشتری شما شدهاند
تا به آنها خدمات بیشتری بدهید که به یک مشتری وفادار تبدیل شوند و بدانید چه کسانی بیتفاوت بودند تا بخواهید تخفیفاتی قائل شوید که اولین خرید خود را انجام دهند.
در هر صورت شما قابلیت انجام این کارها را ندارید چرا که شما نهایتاً دو سبک تراکت چاپ خواهید کرد و نمیدانید که مشتریان از غیرمشتریان چگونه جداسازی شوند.
اما در آگهی آنلاین خیلی ساده میتوانید انواع مشتریان خود را بخشبندی (Segmentation) کنید و برای هرکدام تبلیغ منحصر به فرد خود را ارسال کنید. حتی این دستهبندی میتواند جزئی باشد مثل این دسته کاربر:
کاربری که از کمپین X به سایت ما آمده و Y ثانیه در صفحه فرود ما بوده است، به صفحه پرداخت هم رسیده اما پرداخت خود را تکمیل نکرده است.حال شما دقیق این کاربر را میشناسید و منحصر به فرد خودش برایش پیامی ارسال میکنید.
انواع آگهی آنلاین چیست
آگهی نمایشی (Display Ads)
با سابقهترین نوع آگهی آنلاین، آگهی نمایشی است. مصداق این نوع از آگهی را معمولاً در بنرهایی دیدهاید که اطراف سایتها در صفحات اصلی یا داخلی یک سایت، در سایدبار یا میان یک مطلب میبینید.
یا همچنین در برخی اپلیکیشنها و گیمهای تلفن همراه میبینید که بنرهایی آگهیی وجود دارند. این بنرها بسته به جایگاهی که در سایتها و اپهای پربازدید ایران ممکن است قرار بگیرند اندازههای گوناگونی خواهد داشت. همچنین حالتهای طراحی متفاوتی نیز میتوانند به خود بگیرند.
بنرهای ثابت یا بنرهای متحرک (GIF) و یا بنرهای انیمیشن (HTML5) سه دسته اصلی این نوع بنرها هستند. در بنرهای ثابت تنها یک تصویر میبینید،
در بنرهای متحرک میتوانید چندین تصویر و یا نوشته به فرمت GIF نمایش دهید، در HTML5 نیز ظاهر طراحی شبیه GIF است با این تفاوت که هر تصویر یا فریم از بنر میتواند به لینکی جداگانه متصل باشد.
تصاویر برخی از بنرهایی که توسط تبلیغکنندگان پلتفرم گاریچه یعنی نماوا، بیمیتو و شیپور منتشر شده است. مطلب طراحی بنر آگهیی و نیز مطلب شروع آگهی کلیکی بنری را میتوانید بسیار به شما کمک کند
در این نوع از آگهی نمایشی، تبلیغدهنده میتواند در ازای تعداد نمایشی که توسط کاربران انجام شده پول آن را پرداخت کند.
آگهی کلیکی ( C ost P er C lick)
در این نوع از آگهی آنلاین شما به ازای تعداد کلیکی که در آگهی خود دریافت کردهاید پول تبلیغ خود را پرداخت خواهید کرد. بسیاری از کمپینهایی که به صورت پرداخت در ازای نمایش هستند میتوانند کلیکی نیز باشند.
بسیاری از انواع آگهی آنلاین که در ادامه توضیح داده خواهد شد به نوعی آگهی کلیکی هستند. در مطلب آگهی کلیکی چیست میتوانید در این باره بیشتر بخوانید.
آگهی همسان (Native Ads)
به مرور به دلیل زیاد شدن آگهی نمایشی در بسیاری از سایتها و ایجاد مزاحمت نسبی برای خواننده مطالب سایت ناشر، سبک جدیدی از آگهی اینترنتی ارائه شد که در آن تبلیغها به صورت همسان و همشکل با قالب صفحه سایت درآمد تا مخاطبان بتوانند بهتر مطالب خود را مطالعه کنند و بعد روی تبلیغ جذاب از نظر خودشان کلیک کنند.
در این نوع از آگهی نیز، تبلیغدهنده میتواند در ازای هر کلیک پرداخت انجام دهد. شما هم اکنون میتوانید در پلتفرم آگهی همسان گاریچه در معتبرترین سایتها و خبرگزاریهای ایران حضور داشته باشید.
هدفگیری مجدد (ریتارگتینگ، Retargeting)
در این نوع از آگهی آنلاین شما میتوانید هر کاربری که مثلاً از طریق آگهی همسان به سایت شما آمدهاند را هدفگیری کنید که در هر سایت پربازدید دیگری که میروند باز آگهیی از شما ببینند
تا اعتبار شما در چشم آنان بیشتر شده یا احتمال خریدشان مضاعف شود. گاریچه میتواند بهترین نتیجه را در ریتارگتینگ برای شما ایجاد کند. همچنین در مطلب ریتارگتینگ چیست میتوانید در این باره بیشتر بخوانید.
گوگل ادز (Google Ads)
همانطور که میدانید شما میتوانید با گوگل ادز (ادوردز) در کلیدواژههای مورد نظرتان در صدر نتایج گوگل ظاهر شوید. گوگل از شما در ازای این نیز به ازای هر کلیک به ارز بینالمللی دریافت وجه خواهد داشت.
این نوع از آگهی آنلاین در کنار بهینه سازی سایت میتواند شما را در جستوجوی مشتریان بالقوه خودتان بهتر و معتبرتر نشان دهد. کلیدواژههایی که به دنبال جذب جستوجوکنندگان آن هستید
اگر کلید واژههای پر رقابت باشد قیمتهای بیشتری به ازای هر کلیک باید در نظر بگیرید تا بتوانید تبلیغ خود را در صفحه اول گوگل نمایش دهید.برای آشنایی بیشتر با این حوزه به مطلب آموزشی گوگل ادز یا آگهی در گوگل مراجعه کنید.
آگهی متنی (Text Ads)
در آگهی متنی ، شما میتوانید طبق مدل مرسوم سنتی تبلیغ متنی در روزنامهها یا رپورتاژ آگهی، این بار در نسخه دیجیتال روزنامهها و خبرگزاریهای معتبر متن رپورتاژ خود را منتشر کنید.
طبیعی است که در این باره خبرگزاریها و سایتها هر کدام سیاستهای قیمتی خاص خود را دارند و همچنین مخاطبان مخصوص به خود.
آگهی صوتی (Audio Ads)
همه ما مصداق این نوع آگهی را غالباً در رادیو شنیدهایم، اما این آگهی صوتی رادیویی مزیتهای آگهی آنلاین که گفته شد را ندارد. آگهی صوتی در رسانههای شنیداری آنلاین نیز میتواند رخ دهد.
به عنوان مثال شما از این نوع آگهی میتوانید در رادیوهای اینترنتی استفاده کنید، همچنین در پادکستهای آموزشی اینترنتی، پادکستهای سرگرمکننده اینترنتی، قبل از شروع کتابهای صوتی،
سایتهای پخش موسیقی قبل از شروع هر موسیقی و … . برای اجرای چنین آگهیهایی نیز معمولاً باید مستقیماً با صاحب رسانه صوتی وارد مذاکره شوید چرا که هر کدام سیاستهای قیمتگذاری و محتوایی خاص خود را دارند.
آگهی ویدیویی (Video Ads)
در این نوع آگهی شما محتوایی ویدئویی آماده میکنید و آن را در رسانههای فارسی ارائه میدهید. طول این ویدئوها معمولاً کوتاه است و حاوی پیامی برای دعوت از مشتری به انجام فعالیت. انتشار این ویدئوها برای آگهی میتواند در گیمهای تلفن همراهی باشد یا سیستمهای اشتراک ویدئو مثل یوتیوب یا تلویزیونهای اینترنتی یا …
آگهی ایمیلی (Email Ads)
پیشتر در ایران چنین آگهیهایی بسیار رواج داشت به گونهای که بانکی از ایمیل مشتریی میشد و به صورت انبوه برای آنها ایمیل آگهیی ارسال میکردند. به مروز این حالت اسپم و مزاحمت آگهی ایمیلی درحال کمرنگ شدن است و شیوه صحیحتر آن در حال رشد است.
در حالت صحیح آگهی ایمیلی شما باید با اجازه خود کاربر در ازای ارائه خدماتی، ایمیل او را دریافت کنید و بعد مناسب با علائق وی در فواصل زمانی مشخص تبلیغهایی برای او ارسال کنید.
این شیوه صحیح آگهی آنلاین ایمیلی بسیار موثر بوده و در وفادارسازی مشتریان بسیار به شما کمک خواهد کرد. همچنین خود سیستمهای جیمیل، یاهو، ام اس ان و … نیز خدمات ارسال ایمیل انبوه آگهیی بسته به شرایط جغرافیایی هر کاربر را ارائه میکنند.
آگهی شبکههای اجتماعی (Social Media Ads)
یکی از مرسومترین انواع آگهی آنلاین، آگهی در شبکههای اجتماعی است. به دلیل درگیرسازی (Engagement) بالای کاربران شبکههای اجتماعی، این نوع آگهی جایگاه خاصی پیدا کرده است.
نکته مهم در این نوع آگهی آنلاین آن است که باید متناسب با فرهنگ رفتار کاربران شبکههای اجتماعی در هر کشور آگهی، طراحی و اجرا شود.
شبکههای اجتماعی بسیار زیادی در دنیا رواج دارند که شما باید روی پرکاربردترین آنها با علم کامل به تفاوت کاربران و قابلیتات هرکدام برنامهریزی کنید.
همچنین پیامرسانهایی نیز وجود دارند که علاوه بر شبکههای اجتماعی، بسیار در ارسال آگهی شما موثر خواهند بود. در ایران همانطور که میدانید شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای محبوبتر موارد زیر هستند که شما میتوانید با آنها ارتباط قوی با مشتریان برقرار کنید.
شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر، فیسبوک، یوتیوب، آپارات، پینترست، گوگل پلاس و پیامرسانهایی مانند تلگرام، واتسآپ، بله، سروش
به عنوان مثال باید بدانید، ارتباطی که در اینستاگرام با فالوئرهای خود برقرار میکنید بسیار بسیار متفاوت خواهد بود با ارتباطی که در لینکدین برقرار میکنید. متفاوت از نظر زمان ارسال پیام، فرکانس ارسال پیام،
فرمت کلی پیام، ادبیات پیام و … . اشتباه بزرگ در این نوع آگهی آنلاین ارسال مزاحمتوار پیام آگهیی در همه شبکههای اجتماعی و پیامرسانها به طور یکسان است بلکه باید استراتژیهای متفاوتی تنظیم کرد.
در بسیاری از شرکتهای بزرگ برای هر کدام از شبکههای اجتماعی مهم به طور جداگانه مدیران آگهی در نظر گرفته میشود.
شاید مطلب نوشتن کپشن اینستاگرام کمکحال شما برای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام باشد.
لینکهای همکاری در فروش (Affiliate Links)
نوع دیگری از آگهی آنلاین ایجاد سیستم همکاری در فروش است. به این معنی که کسانی که محصولات یا خدمات شما را در سایت خود معرفی میکنند،
اگر این معرفی منجر به خرید کاربر در یک بازه زمانی شود بخشی را به عنوان کمیسیون به معرفیکننده ارائه میکنند. شما نیز میتوانید با توسعه ساختارهای فنی این کار، آگهی آنلاین بهتری داشته باشید.
محتوای ارتقایافته (Sponsered Content)
در این نوع از آگهی آنلاین که گاهاً در پلتفرمها یا شبکههای اجتماعی یا سایتهای محتوایی دیدهایم، شما میتوانید محتوا یا پیامهای آگهیی که خودتان در آنها منتشر کردید را با پرداخت قیمت به ازای نمایش یا کلیک ارتقا دهید.
به عنوان مثال اگر در اینستاگرام یا فیسبوک یک پیام آگهیی ارسال کردهاید میتوانید با پرداخت قیمت آن پیام را جدا از بینندگان ارگانیک محتوایتان به افراد بیشتری برسانید. در کسبوکارهای ایرانی مثل دیوار نیز این موضوع هست و میتوانید آگهی آگهیی خود را ارتقا دهید تا بیشتر دیده شوند.
پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)
نوع نسبتاً جدیدی از آگهی آنلاین است که در آن با یک کاربر به خصوص میتوانید به طور دائم و شخصیسازیشده ارتباط برقرار کنید. مثلاً هنگامیکه کاربر به سایت شما آمد با کسب اجازه از ایشان میتوانید برای همیشه محتوای آگهیی خود را روی مرورگر وب دسکتاپ یا تلفن همراه برای او ارسال کنید.
مثلاً برای یک کاربر مشخص که تازه جذب سایت شده تخفیفهای خاصی را به صورت نوتیفیکیشن ارسال کنید تا به مشتری وفادارتری تبدیل شود.
پلتفرمهای هوشمندی در دنیا وجود دارند که ارائهدهنده خدمات پوش نوتیفیکیشن هستند که متاسفانه اکثریت آنها یا ایران را تحریم کردهاند یا با زبان فارسی هماهنگی ندارند.
سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن نجوا در ایران این خدمات را به صورت رایگان ارائه میکند. مطلب پوش نوتیفیکیشن چیست میتواند توضیحات خوبی در این حوزه به شما بدهد.
استراتژی مورد نیاز برای تعیین بودجه آگهی آنلاین
هرساله حدود ۱۰ میلیون نفر از دیوار بزرگ چین دیدن میکنند. اگر تصمیم دارید وبسایت شما هم ترافیکی مانند دیوار چین داشته باشد باید یک استراتژی مناسب برای سایتتان و در نهایت یک استراتژی مناسب برای بازاریابی خود در نظر بگیرید. کسبوکارهای بزرگ چون معمولا با بودجهبندی و محدودیتهای آن کمتر مواجه هستند
احتمالا به راحتی میتوانند استراتژی بازاریابی مناسبی را برای خود تعیین کنند و بر مبنای آن قیمت کنند. اما مشاغل کوچک و نوپا باید نحوه تعیین بودجه آگهی آنلاین را معرفی کرده و با برنامهریزی در جهت استراتژی، قیمت کنند.
چیزی که این نوع از مشاغل احتیاج دارند، یک استراتژی مقرونبهصرفه و کارآمد است.
در ادامه ۱۰ استراتژی موفق که بازاریابان زیادی از آن استفاده کردهاند را با شما به اشتراک میگذاریم.
- مخاطبان خود را برای تعیین بودجه آگهی آنلاین مورد هدف قرار دهید (Target Audience )
این استراتژی پایه و اساس ساختن یک تصویر موثر از برند است. اگر برای محصولات خود مخاطب خاصی در نظر نگیرید، بیهوده در حال استفاده از منابعتان هستید.
بسیاری از کسبوکارها این اشتباه را انجام میدهند و در قدم اول آن را در نظر نمیگیرند. براساس ویژگی ها مشتریان خود میتوانید مخاطبان مورد نیازتان را هدف بگیرید و از آنها دعوت به دیدن آگهیتان کنید.
- به برندسازی شخصی اهمیت دهید Personal Branding
برندسازی شخصی بسیار شگفتآور است و به شما کمک میکند تا از شخصیت خود برای به دست آوردن اعتماد و اعتبار در میان مخاطبانتان استفاده کنید.
نحوه معرفی شما تعیین کننده خرید مردم است.بنابراین به برندسازی شخصی خود اهمیت دهید و برای آن نیز برنامهریزی داشته باشید.
- سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید (Seo )
ساختار فنی یک سایت، رتبهبندی آن در گوگل را مشخص میکند. این ساختار با استفاده از سئو (Seo) در موتور جستجوی گوگل ارتقا پیدا میکند. با استفاده از آگهی آنلاین و بهینهسازی مطالب موجود در وبسایت، میتوانید ترافیک هدفمندتری ایجاد کرده و از آن برای تعیین و تامین بودجه آگهی آنلاین درآمد داشته باشید.
- از آگهی کلیکی استفاده کنید (Pay-Per-Click (PPC)
پرداخت به ازای هر کلیک یا آگهی کلیکی نوعی از آگهی است که برای هدایت ترافیک به وبسایت استفاده میشود. در آگهی کلیکی، کسبوکارها به ازای هر کلیک بر روی آگهیشان، به ناشر پول میدهند.
PPC در واقع به معنای مبلغی است که به ازای هر کلیک بر روی آگهی، پرداخت میشود. در این روند، فرد تبلیغکننده کلمات کلیدی مخصوص مخاطبان هدفش را مشخص کرده و ناشران، آگهی را به آن دسته خاص نشان میدهند.
- از آگهی همسان استفاده کنید (Native Ads )
آگهی همسان به معنای استفاده از عناوین و تصاویری است که با ظاهر، احساس و عملکرد رسانهای که در آن قرار میگیرند، مطابقت دارد.
این آگهی تجربه مناسبی را به اشتراک میگذارند و باعث اختلال در ماهیت وبسایت نمیشوند. برخلاف آگهی بنری، آگهی بومی شباهتی به تبلیغ ندارند و مانند بخشی از سرمقاله در نظر گرفته میشوند.
در نهایت این آگهی مزاحمتی برای کاربران ایجاد نمیکنند. پس از آنها غافل نشوید.
- بازاریابی رسانههای اجتماعی را فراموش نکنید (Social Media Marketing )
رسانههای اجتماعی قلب سیستم بازاریابی هستند. با توجه به شخصیت برند و مخاطب مورد نظر آن، هر کسبوکار تصمیم میگیرد که محتوایش را از طریق کدام شبکهها منتشر کند.
این روش ممکن است برای شما به شتاب نتیجه ندهد اما باعث پایداری نام برند در شبکههای مختلف میشود
. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که محتوای شما برگ برنده شماست و باید تجربه لذتبخشی برای مخاطبانتان ایجاد کنید. این روش باعث میشود نسبت به کسبوکارتان دید بازتری پیدا کرده و ارزش برند را رعایت کنید. با گرفتن بازدید از مخاطبان در رسانههای اجتماعی، میتوانید ترافیک ورودی برای خودتان ایجاد کنید.
- ایمیل مارکتینگ کنید (Email Marketing )
برای اینکه از روش ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، لازم است یک جامعه آماری از مخاطبانتان داشته باشید.
ممکن است این روش بازاریابی برایتان خستهکننده باشد اما پتانسیل خوبی برای افزایش ROI است.
محتوایتان را به نوعی تولید کنید که در ذهن مخاطبانتان بماند. تولید محتوای بیکیفیت باعث میشود تا مخاطب به شما به عنوان یک هرزنامه نگاه کند و اهمیتی به پیامهایتان ندهد.
در لیست ایمیلتان از مشتریان بالقوه و کسانی که ترغیب به استفاده از خدمات شما میشوند، استفاده کنید.
بازاریابی از طریق ایمیل، باعث افزایش اعتمادبهنفس شده و شانس زنده ماندن را به یک کسبوکار میدهد. این مدل بازاریابی، مشتری را به این باور میرساند که به ارتباط با او اهمیت میدهید و باعث وفاداری در آنها میشود.
- از بازاریابی افیلییت استفاده کنید (Affiliate Marketing )
بازاریابی افیلیت فرآیندی است که از طریق آن یک سازمان برای بازاریابی محصولاتش از سازمان دیگری استفاده میکند. این روش یک استراتژی مبتنی بر عملکرد بوده و موفقیت یک کسبوکار در گرو تلاشهای وابسته است. سازمانهایی که بازاریابی محصولات را به دست میگیرند، درصدی از فروش را دریافت میکنند. سرمایهگذار، شبکه، ناشر و مشتری ۴ عنصر اصلی انجام این نوع بازاریابی هستد.
- از دادههای بزرگ بهره ببرید (Big Data)
شما ممکن است آگهی بسیاری را به صورت آنلاین انجام دهید اما اگر توسط افراد مناسب دیده نشوید، فایدهای برای شما نخواهد داشت. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک محصول را در سایتی جستجو کردهاید و سپس آگهی آن را در صفحهدیگری ببینید. تابهحال از این موضوع تعجب نکردهاید؟
استفاده از دادههای بزرگ، نتیجه تحقیقات بازاریابان و استراتژیستهای این حوزه است. آنها به کسبوکارها اطمینان میدهند که آگهیشان توسط مخاطب هدف دیده میشود.
دادههای بزرگ یا بیگ دیتاها روشی با استاندارد بالا برای دستیابی به یک پایگاه داده با راهنمایی مربوطه است و از منابع مختلفی جمعآوری میشود. تبلیغکنندگان از این دادهها برای اجرای آگهی آنلاین روی صفحات وب مخاطبان مورد هدف استفاده میکنند.
- آگهی لینکی در متن گزینه مناسبی هستند (Text Link Ads )
این روش به معنای متن پیوندی در وبسایتها یا وبلاگ است و برای تعیین بودجه آگهی آنلاین و کسب درآمد در یک وبسایت بسیار موثر است. وقتی بازدیدکنندگان روی پیوند کلیک میکنند،
کسبوکار تبلیغکننده باید قیمت آن را بر اساس هر کلیک بپردازد. محبوبیت وبسایت یا وبلاگی که این آگهی را به آن سفارش میدهید، بسیار مهم است و باعث بهبود رتبهبندی سایت شما در گوکل میشود.
تعیین بودجه آگهی آنلاین
تعیین بودجه آگهی آنلاین با درآمد فروش کسبوکارتان ارتباط مشخصی دارد. قیمت آگهی از درآمد فروش شما پرداخت میشود و این موضوع یکی از نکات مهم در آگهی آنلاین است.
از خودتان بپرسید به چه مقدار پول برای افزایش فروش یک کالا با قیمت مشخص نیاز دارید؟ راه دیگر این است که درصد خالص از کل درآمد فروش را جدا کرده و برای آگهی قیمت کنید.
برای مثال میخواهید ۵ درصد از درآمد خود را قیمت کنید تا به فروش n تومانی برسید.
هنگامی که بودجه آگهیتان را مشخص کردید، باید بدانید که طی ۱۲ ماه آینده چگونه میخواهید آن را خرج کنید. استفاده از نرمافزارهای گوناگون میتواند به شما در تعیین بودجه آگهی آنلاین کمک کرده و بتوانید در روشهای آگهیتان تغییر ایجاد کنید.
۹۵ درصد سازمانها در برنامهریزی تعیین بودجه آنلاین تغییراتی بهوجود آوردهاند و آن را افزایش دادهاند.
در ادامه به شما نشان خواهیم داد که بودجه خود را باید به چه منابعی اختصاص دهید تا در برنامه تعیین بودجه آگهی آنلاین کسبوکار شما موثر باشد.
یکی از مهمترین مراحل اولیه برای تعیین بودجه بازاریابی آنلاین، مشخص کردن اهداف است. چیزی که باید در این زمینه انجام دهید، این است که تصمیم بگیرید کجا میخواهید نتایج خود را ببینید.
شما باید بدانید که برای چه چیزی تلاش میکنید. آیا به دنبال تقویت آگاهی از برند هستید؟
میخواهید وفاداری بیشتری برای برندتان ایجاد کنید یا فقط به دنبال افزایش درآمد و مشتری هستید. تمامی این موارد اهداف متفاوت با رویکردهای متفاوتی هستند که با انتخاب هرکدام از آنها تاثیر بزرگی در برنامه بازایابی دیجیتالیتان خواهید گذاشت.
گذشته را تحلیل کنید
قدمی که باید برای تعیین بودجه آگهی آنلاین بردارید این است که مشخص کنید چه روشی برای بازاریابی شما موثر بوده است و با معرفی تلاشهای گذشته و تحلیل رقبایتان آن را معرفی کنید.
اگر در گذشته از آگهی آنلاین استفاده کردهاید، در چه قسمتهایی موفقیت کسب کردهاید و چرا؟
کدام تلاشها برای شما موثر نبوده است؟ تمامی این موارد قطعات حیاتی بازاریابی دیجیتال هستند و میتوانید برای به دست آوردن قدمهای بعدی تلاش کنید.
بودجه آگهی را براساس موفقیت آگهی قبلی خود اختصاص دهید
هنگامی که یک هدف داشته باشید و درصد موفقیت خود را در هر روش به دست آورید، میتوانید بر اساس اولویتها، بودجه خود را تقسیم کنید. کلمه کلیدی در این مرحله «درصد موفقیت» است نه «قیمت!» برای مثال رسانههای اجتماعی ممکن است در ابتدا برای شما قیمتای نداشته باشند اما به مرور زمان موفقیت کسب میکنند.
اگر با تجزیه و تحلیل تلاشهای بازاریابی گذشته متوجه شدهاید که آگاهی از برند شما در توییتر بیشتر است،
بهتر است تعیین بودجه آگهی آنلاین خود را به آن اختصاص دهید. به همین ترتیب اگر متوجه شدهاید مخاطبان شما در کانال تلگرام ریزش کردهاند و در اینستاگرام طرفداران بیشتری دارید، بودجه را به چیزی که نتایج بهتری دارد اختصاص دهید. نگه داشتن بودجه در جایی که برای شما آوردهای ندارد، اشتباه یک کسبوکار است.
به آینده نگاه کنید
تکنیکهایی که در گذشته از آنها استفاده کردهاید مهم هستند، اما بهتر است برای آینده هم برنامهریزی کنید.
روندهای فعلی برای بازاریابی آنلاین بسیار مهم هستند اما اگر تجزیه و تحلیلتان به فرصتها و مکانهای جدید اشاره میکند، بهتر است هر چه سریعتر برای به دست آوردن آنها اقدام کنید.
حرکت اول برای به دست آوردن سهم بازار بسیار مهم است.
برای مثال با وجود اینکه ادوردز برای آگهی آنلاین بسیار مناسب است اما اگر اخبار جدیدی برای حضور آینده کسبوکاران به دست آوردید، نباید فرصتهای آینده را از دست بدهید.
نیازهایتان را تقسیم کنید
اکنون که میتوانید ایدههای بهتری برای اهداف خود داشته باشید، لازم است بدانید از چه روشهای آگهیی برای دستیابی به آنها استفاده کنید. آگهی آنلاین دارای منابع مجزایی است و باید مشخص کنید،
چگونه بودجه شما میتواند آنها را تامین کند. با برنامهریزی در مورد هر نوع آگهی، مشخص کنید که کدام یک از آنها آورده بیشتری برای شما دارند و درصد بالایی از بودجه خود را به آن اختصاص دهید. از ابزار تحلیلی دقیق استفاده کنید و با استفاده از نتایج آن، راه درست آگهی آنلاین را مشخص کنید.
نتایج را برای تعیین بودجه آگهی آنلاین تحلیل کنید
با استفاده از دادهها و تجزیه و تحلیل آنها میتوانید نیازتان را تشخیص دهید. نظارت بر روی اثربخشی آگهی آنلاین کلید موفقیت در این زمینه است.
سخن پایانی
بازاریابی دیجیتال، شریان اصلی بسیاری از کسبوکارها است و با استفاده از آگهی، تداوم پیدا میکند.
- پشتیبانی گاریچه
- 2021-02-11
- 859 بازدید
یک نظر برای “آگهی آنلاین چیست؟ و انواع آگهی آنلاین چگونه است ؟”
با تشکر از گاریچه بابت این مطلب